Geachte
Raadslieden van Amersfoort,
Ik zat 18
december in de tribune tijdens uw discussie met wethouder Stegeman over het
nieuwe stadhuis. Mij viel het volgende op:
De gemeenteraad,
opdrachtgever voor het nieuwe stadhuis, kwam aan tafel zonder gezamenlijke visie
of boodschap, afwachtend, zoekend, zonder cohesie. De opdrachtnemer, de
wethouder, bepaalde de agenda en nam het voortouw. Hij was voorbereid op de
discussie en kon zo de eigen wensen veiligstellen.
Mij
heeft deze gang van zaken bevreemd. De raad (opdrachtgever) en de wethouder (opdrachtnemer)
hebben immers niet hetzelfde belang! De wethouder wil in eerste plaats
de belangen van zijn eigen organisatie – d.w.z. de banen en werkomstandigheden
van de gemeenteambtenaren – veiligstellen. U dient het belang van de
Amersfoortse burger, en dat is een ander belang. Wij betalen met ons
belastinggeld het nieuwe stadhuis en de salarissen van de wethouders en
ambtenaren. Wij willen kosteneffectieve diensten kopen, niet een grote gemeentelijke
organisatie in een peperduur prestigegebouw! U moet deze belangen scherp bewaken
en onze belastinggelden besteden alsof het uit uw eigen portemonnee komt. U
hoort dus niet zomaar mee te lopen in de voetsporen van de wethouder en akkoord te geven op alles wat hij wil. De Raad moet grip krijgen op het proces en het project!
De
wethouder legde 18 december als eerste duidelijk uit wat hij wilde, namelijk:
1.
Nieuwbouw op locatie Stationsplein-oude-rechtbank, op basis van zijn eigen beoordelingssysteem
2.
16,000-20,000 m2 ruimte
3.
Alle 800-900 ambtenaren in één gebouw
Uw
vragen over zijn beoordelingssysteem namen veel tijd in beslag maar leidden
nergens tot een conclusie. Hiermee heeft de wethouder eigenlijk punt 1 gewonnen,
want de raad was niet in staat om een alternatief of beter puntensysteem voor
te stellen. Vervolgens kwam de gemeenteraad met losstaande opmerkingen en vragen, en
met de volgende aanvullende wensen:
A.
Goede bereikbaarheid
B.
Duurzaamheid – maar ook wazig, want u heeft niet ingevuld wat duurzaamheid voor
de raad concreet betekent.
C.
Verzoek dat de wethouder ook naar Trapezium als mogelijke locatie kijkt.
De enige
‘lichtpunten’ van de raadskant waren: de heer Keskin vroeg de wethouder – zeer terecht
- “Waarom kunnen de gemeentemedewerkers niet
horizontaal tussen twee bestaande gebouwen lopen, in plaats van dertig meter op
en neer in een hoog nieuw kantoorgebouw?” En de heer Molenkamp voegde eraan
toe; “Sloop en nieuwbouw van het huidige
rechtbankgebouw veroorzaakt veel CO2 en is niet duurzaam.” Dat waren twee essentiële
kernvragen, maar de overige raadsleden gingen er niet op in om de collega’s
te ondersteunen. Tot een wezenlijke discussie met de wethouder kwam het dus niet.
Hij kon deze kernpunten negeren en ‘onder het tapijt vegen.’ Ook daar heeft de wethouder
gewonnen.
Als
volksvertegenwoordigers van de 160,000 Amersfoortse burgers, moet u in een dossier
waarin u opdrachtgever bent in gezamenlijkheid optreden.
Het is
niet moeilijk om te zien wat de Amersfoortse burger in grote lijnen van de raad
wil:
- Een raad als team met een
sterke, helder, integrale, langetermijnvisie visie die de kwaliteit, vitaliteit
en gezondheid van onze stad en platteland borgt, voor nu en voor toekomstige
generaties.
- Een raad die ons behoedt tegen geldverspilling en grootheidswaanzin van het college en ambtenaren, die logischerwijze hun eigen interne belangen nastreven.
Concreet
betekent dit voor het nieuwe stadhuis:
- De burger wil een goed bereikbaar stadhuis, met een efficiënte gemeentelijke organisatie. Wees daarom superkritisch op de ruimte-eisen van de wethouder! Accepteer niet zomaar 20.000 m2 voor slechts 900 ambtenaren. Verricht uw eigen onafhankelijke speurwerk over wat ‘normaal’ en acceptabel is. Waarschijnlijk - zie Nota 1 beneden – is 8400 m2 ruim voldoende. Hiermee kunt uenorme kosten besparen!
Bovendien is er geen reden waarom alle ambtenaren in één gebouw moeten zitten - zij doen
dat nu ook niet in de Hellestraat en in De Observant. De wereld werkt
tegenwoordig digitaal, flexibel en efficiënt, vaak op verschillende locaties.
- Het nieuwe stadhuis moet een zeer duurzaam voorbeeld zijn voor heel Amersfoort, geen absurde prestige-nieuwbouw van 14 verdiepingen! Indien de raad duurzaamheid belangrijk vindt, dan is sloop-en-nieuwbouw als optie uitgesloten - zie Nota 2 beneden. Laat de wethouder u geen nieuwbouw onder het mom van duurzaamheid aanpraten.
- Formuleer vooraf als raad uw eigen onafhankelijke, gezamenlijke visie qua bereikbaarheid, duurzaamheid en andere kaders voor het nieuwe stadhuis. Maak die eisen helder en meetbaar. Loop niet met onze gelden achter de wethouder mee. Treed op namens de Amersfoortse burger met een eigen, onafhankelijke en doordachte koers. Zie Nota 3 beneden.
Tot
slot: genereer als raadsleden meer publiciteit over deze kwestie; de burger
heeft er recht op te weten waaraan de gemeente zijn geld besteedt.
Met
vriendelijke groeten
Paul
Heistein
paul.heistein@oneplanet.org
One Planet
Foundation
www.oneplanet.org
Stationsplein
16, Amersfoort
BIJLAGEN
NOTA 1: De nodige ruimte voor een nieuw stadhuis
Voor 900
medewerkers en een flex-factor 0,7 heeft de gemeente ruim voldoende met 900 x 7m2
x 0,7 = 4410 m2 interne werkruimte. Voeg hiertoe nog 4000 m2 bij voor een publieke
balie, vergaderruimtes, kantine enzovoort (NB. 4000 m2 is vergelijkbaar met 570
externe bezoekers tegelijkertijd!). Dan heeft de gemeente zeer ruim voldoende aan 8400 m2! Het is roekeloze verspilling
van publieke middelen om akkoord te gaan met een nieuw stadhuis van 16.000-20.000
m2, zoals de wethouder vraagt. De raad moet een maximum van 8400 m2 vaststellen;
u kunt deze cijfers verifiëren met uw eigen onafhankelijk onderzoek.
Met een duurzame
renovatie van €9,5 miljoen biedt de oude rechtbank op het Stationsplein 6500 m2
werk- en vergaderruimte. Tegenover dit gebouw op het stationsplein kan de gemeente
ook nog 1900 m2 huren in het leegstaande kantoorpand van het Spoorweg
Pensioenfonds – zie plaatje beneden. Samen heeft de gemeente dan 8400 m2. Hergebruik
van deze twee bestaande gebouwen is veruit de duurzaamste en goedkoopste
oplossing.
NOTA 2: Duurzaamheid
De
voornemens van de wethouder om sloop-en-nieuwbouw te plegen op de locatie van
de huidige rechtbank, en om een nieuwe 14-verdiepingen tellende “tweede
Campina” op het stationsplein te bouwen, kunt u beschouwen als prestige- en
grootheidswaanzin en een onverantwoorde verspilling van belastinggelden. Op
geen enkele manier is nieuwbouw op deze locatie een duurzame oplossing. Zelfs
met gebruik van de allernieuwste duurzaamheidstechnieken, is de ‘carbon
footprint’ van een nieuw gebouw minstens twee keer groter dan renovatie-en-hergebruik
van het huidige gebouw. One Planet heeft de cijfers hiervoor en daagt de
wethouder uit om een vergelijking met zijn beoogde nieuwbouw te maken.
Maar wees
alert, raad! Er is mogelijk een andere reden waarom de wethouder nieuwbouw op
deze locatie wil plegen; dat is om de gemeente ‘uit de problemen te kopen’ in
verband met de dure nieuwe fietskelder-met-tunnel. Toen de wethouder Buijtelaar
in januari 2018 van de raad daarop akkoord kreeg, had de gemeente geen
integrale visie voor de ontwikkeling van het stationsplein en de fietstunnel.
Pas naderhand heeft de gemeente ontdekt dat de toegang tot haar ondergrondse fietsenstalling
een groot probleem is. Geen van de bewoners op de Berkenweg of Regentesselaan wil
deze fietstunnel immers bij hun voordeur hebben. Het heeft er alle schijn van
dat de gemeente de sloop-en-nieuwbouw op Stationsplein 14-16 nodig heeft, met
daaronder een fietstunnel, om aan de weerstand van de omwonenden te ontsnappen.
Dit is een peperdure noodoplossing bovenop een al verkeerde en peperdure
basiskeuze. Dit gaat allemaal ten koste van de belastingbetaler.
NOTA 3: De raad heeft een eigen onafhankelijke
visie en koers nodig
Er leeft
bij burgers wantrouwen tegen een gemeente die hun belastinggelden gebruikt aan
te veel ambtenaren, te veel wethouders, dure ingehuurde externe bureaus als
Overmorgen en Karres & Brands, en prestigeprojecten. Sommige burgers denken
ook dat de raad zelf te politiek gekleurd is, en weinig grip heeft op de
wethouders en op ingewikkelde, langlopende projecten. Ik heb zelf van dichtbij gezien
hoe de raad in geval van de nieuwe fietskelder op het stationsplein, in de
voetsporen van de wethouder loopt, zonder inhoudelijk inzicht en grip op zijn plannen
en uitgaven. Er waren veel betere alternatieven!
Waarom
loopt de raad achter de wethouders? M.i. omdat de raad geen eigen integrale,
duidelijke en onafhankelijke langetermijnvisie visie voor Amersfoort heeft,
waarmee u de kwaliteit, vitaliteit en gezondheid van ons stad en platteland kan
borgen, voor nu en voor toekomstige generaties. De raad is vaak volledig afhankelijk
van de gemeente voor de kennis- en informatievoorziening waarop u dezelfde gemeente
wil toetsen. U heeft geen onafhankelijke toetsingskaders en de wethouder kan u
voeden met de informatie die hij of zij zelf wil. Hierdoor vormen gemeente en raad samen één aan-elkaar-afhankelijk
gesloten systeem zonder onafhankelijke externe checks-and-balances. Je zou
bijna kunnen zeggen dat de raad niets meer dan een verlengstuk van de gemeentelijke
organisatie is geworden. Voor de gewone burger is dit tweekoppige lokale bestuur
een ondoordringbaar ‘zwarte doos’ waar hij wel voor moet betalen maar
nauwelijks invloed of sturing op heeft - een democratie alleen in naam. Het
gevolg is een apathische en/of wantrouwende houding tegenover het lokale
bestuur en politieke proces.
Indien
de raad toezicht zou houden op de grote projecten en uitgaven van de gemeente, dan
moet u ook ‘op de achterkant van een sigarendoos’ de grote kosten en opbrengsten
kunnen volgen, van de initiatieven waarop u akkoord geeft. Doet u dat? Ik heb
twijfel. Hieronder enkele voorbeelden:
-
Klimaat: De gemeentelijke programma’s
Operatie Uitstoot, 2030 Klimaatneutraal en Duurzamestad hebben de afgelopen
jaren geen enkel meetbaar klimaatresultaat behaald. En ook niet de ‘Green Deals’
die de wethouders graag onder toeziend oog van de media ondertekenen. Deze
programma’s zijn een publiciteitsgebaar aan de Amersfoortse klimaatdoelen, maar
er is geen enkele kilo CO2 daadwerkelijk bespaard. Sterker nog, de CO2-uitstoot
in 2017 was de hoogste ooit gemeten (bron: CBS). Er gaat veel belastinggeld naar
deze klimaatprogramma’s – te besteden aan interne salarissen en het inhuren van
externe bureaus als Overmorgen. Wat doet de raad om het rendement van deze
investeringen objectief te meten, en om deze programma’s bij te sturen? Heeft u
inzicht en grip hierop, of is het dossier klimaat voor u een ‘saai zwarte gat?’
(Nota bene; als u de gemeente moet vragen haar eigen klimaatscorekaart in te vullen,
kunt u dat geen onafhankelijk toezicht door de raad noemen. Dan laat u de
slager zijn eigen vlees keuren!)
Dat het behaalde resultaat in CO2-vermindering nihil is, kan
ook nauwelijks als een verrassing komen voor iedereen die de basics over
duurzaamheid kent. Want de weg naar een ‘low-carbon’ klimaat neutrale gemeente ligt
veel meer in de aanpassing van gedrag van de burger (o.a. eetpatroon,
koopgedrag, energiebesparing en isolatie) dan in ‘technische snufjes’ als zonnepanelen
en elektrische auto’s. Met de huidige aanpak van de gemeente is het doel Amersfoort 2030-klimaatneutraal een
sprookje. One Planet heeft op 18 januari 2018 en gesprek hierover met wethouder
Stegeman gevoerd. Hij was het niet oneens met onze analyse en de conclusie dat
de huidige programma’s geen enkel effect hebben. Maar hij is verplicht, zo zei
hij, om het klimaatprogramma uit te voeren dat de raad hem heeft opgelegd. Hij
stelde daarom voor dat One Planet zich tot de raad wendt om daar verandering in
te brengen. Pas door meer inzicht en kennis over duurzaamheid bij de raad is een
verbetering mogelijk, zei hij.
Als de raad dat wenst, kan One Planet daar invulling aan
geven door op basis van bestaande kennis nieuwe concrete oplossingsrichtingen
op gemeentelijk niveau en prikkelende stellingen aan te reiken.
-
Natuur- en groene recreatie: Een aantal gebieden met hoge ecologische
en recreatieve waarde in Amersfoort - o.a. Vathorst noord- en west en Coelhorst
- worden door vastgoedontwikkelingen bedreigd. Toen mijn kinderen jong waren, hebben
wij en vele andere Amersfoortse burgers veel plezier van deze toen nog open gebieden
gehad. Het is zeer verdrietig te zien hoe deze grond stapsgewijs in handen van
commerciële ontwikkelaars is gekomen. Er is een fotorapportage van deze
verdwenen groene plekken te maken, met als koptekst “De Raad slaapt terwijl de leefbaarheidskapitaal van onze kinderen wordt
vernietigd.”
Open gebied vormt het leefbaarheidskapitaal van huidige
en toekomstige generaties. Een gemeente die dichtslibt met beton, baksteen en
asfalt, en die geen groen over heeft, heeft uiteindelijk geen waarde voor de
bewoners. Het zijn juist de open plekken tussen gebouwen, net als de weilanden,
bossen en parken, die waarde aan de hele gebouwde omgeving geven.
Wanneer de raad haar
toezicht verslapt of zich door de wethouder laat ompraten, krijgen economische
belangen steeds de overhand over deze natuur- en recreatiewaardige gebieden. Vastgoedontwikkeling
dijt uit als een kanker op de groene ruimtes van Amersfoort. Hoe ver wil de raad dit nog laten doorgaan, meter voor meter, onder het mom van ‘economische
ontwikkeling?’ Tot er uiteindelijk geen groen overblijft? De winsten van vastgoedontwikkeling
in deze gebieden komen niet
ten goede van de Amersfoortse burger. Minister Winsemius heeft lang geleden op
tv scherp uitgelegd hoe een zeer kleine groep mensen in de Nederlandse
samenleving, onder mom van economische ontwikkeling, de koeien uit de weilanden
wegjagen en de winsten van vastgoedontwikkelingen plukken. Het algemene
leefbaarheidskapitaal van de burger wordt verkocht aan ontwikkelaars, zonder
dat de burger zeggenschap over heeft, en het geld komt niet terug naar de
burger.
Wie komt in de nieuwe
villa’s in en rondom Amersfoort wonen? Het zijn mensen van buitenaf de gemeente,
en welvarende lokale mensen! Sociale woningen voor Amersfoorters vormen maar
een klein deel van de ontwikkeling. De gemeente speelt een dubieuze rol bij vastgoedontwikkeling.
Zij spekt haar kas met de eenmalige inkomsten uit bouwrechten, maar deze gelden
verdwijnen in de algemene begroting om o.a. interne salarissen en andere
lopende kosten te betalen. Op deze manier wordt de toekomt van onze kinderen
verspeeld aan de instandhouding van een te grote ambtenarij. De gemeente heeft dus
een eigenbelang in steeds meer vastgoedontwikkeling, ten koste van de
leefbaarheid van de stad. Wat deze situatie tragisch maakt, is dat er in
Amersfoort een zee van leegstaande kantoor- en bedrijfsruimtes staat, o.a. op De
Isselt en De Hoef. Deze gebieden schreeuwen om herontwikkeling naar woonruimte
voor de 12.000 Amersfoorters die betaalbare woningen zoeken. Er is geen enkele
reden om nieuwe weilanden op te offeren aan vastgoedontwikkelaars, terwijl er
lege gebouwen staan. Zelfs op toplocatie Stationsplein kijkt One Planet al tien
jaar uit op leegstaande kantoren, terwijl de gemeente ontwikkelaars laat uitbreiden
op nieuwe weilanden in Vathorst-West. Dit wijst op een gebrek aan visie en
diepe weeffouten in het bestuur van Amersfoort. Wie is eindverantwoordelijk? -
de gemeenteraad!
Het
vastgoedontwikkelingsbeleid van de gemeente is niet duurzaam. Alleen de raad
kan de uitdijende kanker van vastgoedontwikkelingen op onbebouwde grond
stoppen, en omvormen tot een herontwikkeling van het bestaande leegstaande vastgoed.
-
Fietsenstalling Stationsplein: Na een lang vooronderzoek van meer
dan 6 jaar, heeft de raad in januari 2018 uiteindelijk akkoord gegeven op de allerduurste
en aller moeilijkste oplossing voor een nieuwe fietsenstalling op het
stationsplein, namelijk een ondergrondse kelder op het voorplein met een extra fietstunnel
om daar toegang te krijgen. De gekozen optie is minstens €5 miljoen duurder dan
de alternatieve Satelliet-C dat ingenieursbureau Movares als enige optie met
een positieve realisatie- en exploitatie-businesscase had geïdentificeerd. Er
waren grote bestuurlijke blunders met dit project gemaakt, waarvoor de
belastingbetaler nu moet opdraaien.
Ondanks deze extreem lange voorbereiding was de toegangstunnel
– extra kosten: €3,5 miljoen - nog niet goed doorgedacht op het moment dat de raad in januari 2018 onder druk van wethouder Buijtelaar akkoord gaf. En wat blijkt
achteraf - niemand op de Berkenweg of Regentesselaan wil deze toegangstunnel
bij hun voordeur hebben. Het heeft er nu alle schijn van dat een
sloop-en-nieuwbouwtraject voor het stadhuis wordt nu gebruikt om onder dat nieuw
gebouw de toegangstunnel ‘weg te moffelen.’
De realisatie van de nieuwe fietskelder
is niet eens begonnen, maar ik vermoed dat geen enkel raadslid nu vanaf het
publieke podium aan de burger van Amersfoort helder kan uitleggen waarom deze
fietskelder en tunnel de technisch en financieel beste optie voor Amersfoort is.
Toen ik hierom vroeg, werd er ter verdediging gegrepen naar politieke en bestuurlijke
besluiten uit de voorgaande colleges en raadsfracties. Men beweerde ook dat
‘allerlei experts die er verstand van hebben, in het verleden zorgvuldig naar deze
optie hebben gekeken.’ Maar een verdediging op procedurele en bestuurlijke gronden,
in plaats van op financieel-technisch gronden, is uitermate zwak. Ik heb sterk
de indruk dat de raad in dit traject door gebrek aan inhoudelijke kennis en
onafhankelijke inzichten steeds achter de feiten aan heeft gehobbeld en daarom goedkeuring
op het plan van de wethouder heeft gegeven. Indien een raadslid nu twijfelt of er
niet een veel beter alternatief is, dan is hij of zij hierbij uitgenodigd met
One Planet op locatie de situatie te komen bekijken.
Indien de raad niet ingrijpt in hoe de gemeente werkt, bestaat het gevaar dat dezelfde situatie
met het nieuwe stadhuis kan ontstaan, als destijds met de nieuwe fietskelder is
gebeurd. Met als resultaat, een peperdure 14-verdieping nieuwbouw, twee keer
groter dan de werkelijke behoefte, bovenop een peperdure fietstunnel en ondergrondse
fietskelder. Dat bovendien niet werkelijk duurzaam is.
De voorbeelden
boven laten zien waar het misgaat met de toezicht en sturing door de raad. Maar,
er zijn ook zeker lichtpunten. Voorbeeld: het netwerk van fietspaden in
Amersfoort is uitstekend en bevordert de fietscultuur van de stad. De
herontwikkeling van De Amersfoorter van kantoorpand tot woonappartementen is
een uitstekend voorbeeld van duurzaamheid. Net als de vergroening van het oude
Elizabeth-ziekenhuis.
Ik denk
dat er een ‘nieuw denken’ nodig is binnen de raad. Voortzetten op de oude
manier betekent het verprutsen van de toekomst van onze kinderen. Een nieuwe,
integrale en langetermijnvisie is nodig, gebaseerd op leefbaarheid, duurzame
ontwikkeling, transparantie, zuinigheid en participatie.
paul.heistein@oneplanet.