Amersfoort wereldstad
De perikelen rondom de vestiging van een Coffeeshop aan de
Snouckaertlaan brachten Ron Jagers ertoe om op een steenworp afstand van een
schoollocatie een popupstore met geestverruimende middelen te beginnen. Een kroniek van de gebeurtenissen.
Pinksteren. De dag dat het licht tot ons komt. Jagers stuurt
de gemeente een vergunningaanvraag voor het starten van een weekend popupstore
aan de Stadsring. In de popupstore gaan geestverruimende middelen verkocht
worden. Weliswaar op steenworpafstand van een school, maar het is weekend, de
scholen zijn dicht. Dat kan dus geen bezwaar zijn. Aldus Jagers. De aanvraag
wordt nog tijdens het Pinksterweekend ten stadhuize bezorgd. Geprint op het
briefpapier van de kunstenaar zelf.
Via de sociale media maakt Jagers de vergunningaanvraag
wereldkundig en openbaar.
De dinsdag na Pinksteren meldt het stadhuis zich. Per
telefoon. Of de aanvrager zo vriendelijk wil zijn om in het telefoongesprek te
vertellen wat er verkocht gaat worden in welke categorie en onder welke naam.
Nu zit Jagers net in een vergadering en verzoekt hij de ambtenaar een mail te
sturen.
De woensdag na Pinksteren ploft er een brief van het
stadhuis op de mat gericht aan de Stichting Kunstlimo ter bevestiging dat de
aanvraag is ingediend. Verbluft door de snelheid van het stadhuis en verrast
door de adressering van de brief neemt Jagers een glas bier tot zich. Roken
doet hij al jaren niet meer en andere drugs dan bier of wijn zit er bij hem
niet in.
De AD Amersfoortse Courant laat zich niet onbetuigd. “Jagers
begint popup coffeeshop”. Dit krantenartikel leidt tot de nodige commotie in de
buurt rondom het pand waarin de beoogde popup gaat komen. Jagers schrijft voor
de host van de popup een verklaring, waarin uitgelegd wordt, dat “geestverruimende
middelen” ook op andere manieren begrepen kan worden dan drugs. Hij legt uit
dat het om een kunstproject gaat waarin ook alleen maar kunst getoond gaat
worden. De brief brengt een en ander tot bedaren.
Het stadhuis meldt zich weer per telefoon, opnieuw met
dezelfde vragen. Gezwinde spoed ten stadhuize. Jagers meldt dit via de sociale
media. De AD Amersfoortse Courant maakt er een klein bericht van.
In het telefoongesprek verzoekt Jagers het stadhuis de
vragen per mail toe te sturen. En zo geschiedt. Het stadhuis komt met een mail
met een trits aan vragen:
-opsommingen van producten met daarbij officiële benamingen
en prijslijst
-openingstijden
-indeling van de verkoopruimte
-wat is op dit moment het huidige gebruik van de ruimte
-hoeveel personen verwacht u?
-zullen de kopers na aankoop in het verkoopgedeelte blijven
om te consumeren? Of worden de producten afgehaald?
-heeft u bepaalde voorzorgsmaatregelen getroffen?
-worden er nog aanvullende activiteiten georganiseerd?
Nadrukkelijk wordt gezegd, dat de informatie zo snel
mogelijk opgestuurd moet worden en uiterlijk 4 juni 2018.
Op 4 juni, om 15:00 uur deponeert Jagers zijn antwoord op de
balie van het stadhuis. Wederom geprint op zijn eigen briefpapier. Met zijn
antwoorden:
“• U wilt graag weten welke producten, met welke officiële
benaming ik ga verkopen, en welke prijs ik daaraan ga hangen. Oef, dat heb ik
nog niet een twee rond. Mijn collega Theo Naessens heeft in ieder geval één
paddestoel in de aanbieding. Zelf denk ik dat ik één pillow ga aanbieden.
Zoveel is zeker. Voor de overige producten zijn we nog steeds aan het schiften.
De prijslijst is natte vingerwerk.
• De ruimte die we gaan gebruiken staat op dit moment leeg.
Er is een ontvangsthal, een ruimte voor de firma Scheppen en Graven en een
ruimte voor ondergetekende.
• De openingstijden zijn tussen 11:00 en 17:00 uur.
• We hebben geen flauw idee van het aantal bezoekers. U weet
wellicht hoe moeilijk het is om volk naar een PopUpStore te trekken. Het
uitspreken van een verwachting over aantallen bezoekers is een tamelijk zinloze
activiteit, zo leert mijn ervaring.
• Wat ons betreft is het inpakken en wegwezen. Maar in
overleg leveren wij ook na en aan huis af.
• De hele verdieping is gestoft en geboend. De klanten komen
in een fatsoenlijke omgeving.
• Ronny the Blower, poëet, zal op het balkon enige
performances doen. Zie onder meer op youtube:
https://www.youtube.com/user/rjagers (Vermoedelijk zal het ook daar op straat
rustig blijven, wat zo druk met voetgangers is de Stadsring niet.)”
Het antwoord wordt wereldkundig gemaakt via de social media.
Het stadhuis reageert wederom met bliksemsnelheid. Op 6 juni krijgt Jagers de
bevestiging dat zijn aanvraag voor een ‘standplaatsvergunning’ is
binnengekomen.
De AD Amersfoortse Courant pikt het antwoord op en plaats een
bericht van een halve pagina met als kop: “Coffeeshop: één paddenstoel in
aanbieding.”
Geheel onverwacht leidt dit bericht wederom tot grote
commotie in de buurt. De commotie is van dien aard, dat de host het niet
verantwoord acht om de popupstore Blow Your Mind op die plek door te laten
gaan.
Jagers cs. accepteren dit besluit, cancelen 23 en 24 juni,
en laten de geestverruimende popupstore het levenslicht zien vanaf 1 augustus
in Grand Café Halewijn.
Waarin een kleinstad groot kan zijn.