Een nieuw stadhuis op de wagenwerkplaats is zo gek nog niet
Eeuwenlang heeft
het stadhuis van Amersfoort op de Hof gestaan, in het hartje van de stad. In
1818 is het stadsbestuur en zo’n beetje alles wat daarbij hoort verhuisd naar het
mooie statige ‘huis van Cohen’ aan de Westsingel, het gebouw dat bekend staat
onder de naam ‘het Oude Stadhuis. Na
ruim 150 jaar kwam er eindelijk een nieuw stadhuis. Dit ‘stadhuis van Ir. Van Kranendonk’ is op
26 augustus 1974 geopend. Dat was dan
wel na lang dubben, want zoals het Reformatorisch Dagblad vrij kort na de
opening schreef:
‘[…] bouwplannen overigens die niet van recente datum zijn. In
het jaar 1957 won de huidige architect, prof. ir. A. van Kranendonk van het
Haagse bureau Thunissen - Van Kranendonk en Becka de prijs bij een prijsvraag
voor een nieuw stadhuis.Maar
tussen dat tijdstip en het moment waarop Amersfoorts burgemeester dr. M.
Troostwijk op het bouwterrein aan de Molenstraat de vlag hees wegens het
bereiken van het hoogste punt van ca. 24 meter, ligt niet alleen een groot
aantal jaren, maar ook een ingrijpende ontwikkeling in de inzichten t.o.v. de
funktie van een gemeentehuis.’
Zoals bekend is er daarna in 1992 nog een
moderne aanbouw aan het stadhuis toegevoegd. Nu, nog geen 45 jaar na de opening
van het Kranendonkgebouw moeten we er alweer vanaf.
Nu verdiep
ik me maar liever niet in de redenen waarom er alweer een nieuw stadhuis moet
komen. Hoewel, even bekroop me de slinkse gedachte dat Amersfoort zich een
beetje gedraagt als een modern verwend kind. Het speeltje heeft afgedaan, op
naar een volgende nieuwe uitdaging. Maar nee, er zal toch echt wel een goede reden zijn.
Amersfoort kijkt vooruit en wil duurzaam bouwen. Het kan niet anders. Het stadhuis
zoals we dat nu kennen moet gewoon weg.
Voor
mij is het stadhuis op de Wagenwerkplaats de meeste favoriete plek.
Hier
volgt mijn belangrijkste argument. Nu, op de kop af 16 jaar geleden, om precies
te zijn op 6 mei 2003 is de portierswoning van de Wagenwerkplaats gesloopt. Die
portierswoning stond aan het begin van de Wagenwerkplaats. Beter gezegd: aan
het toenmalige begin van de Wagenwerkplaats. Het is een huisje met
geschiedenis. Het dateert uit 1903 en stond aan het begin van het langgerekte
gebied waar de HIJSM, die van oudsher uit Haarlem kwam, zich de nieuwe centrale werkplaats had
gedacht. In het midden van het land. Parallel aan het emplacement, nabij het
station. Toen deze
portierswoning aan het begin van de Soester(straat)weg werd gebouwd had zich net
de nieuwe (20e) eeuw aangediend. Op de kop van het Soesterkwartier
na was de invulling van het gebied ten noorden van de Soesterweg nog geheel blanco.
De Gasfabriek was net geopend. Je had
daar alleen het Sasje en de bebouwing langs de Eem. De stad moest zich nog
uitbreiden.
De oude portierswoning van de Wagenwerkplaats, op de dag van de sloop, met (rechts) gebouw Eempolis annex uitgang Centraal Station, toen nog in aanbouw (2003). Foto: Myra Steens
Als je
nu, anno 2019 de plattegrond van Amersfoort met nieuwe ogen bekijkt dan is in
één oogopslag te zien dat hier precies bij het begin van het voormalige wagenbedrijf
het middelpunt van het nieuwe Stadshart van Amersfoort ligt. Zie maar eens op de kaart van Amersfoort: http://www.amersfoort-in-beeld.nl/#39
Wat mij
betreft mag het nieuwe Stadhuis daarom op de Wagenwerkplaats komen. Ruimte zat.
Voor
wat betreft de keuze van de locatie van het nieuwe stadhuis vraagt het
gemeentebestuur om reacties.*) Ik nodig u uit om dan tevens een kopie van uw
reactie te sturen naar de Stadsbron: emailadres: redactie@destadsbron.nl (Wordt vervolgd).
*) Bij voorkeur ontvangt
de gemeente uw reactie uiterlijk dinsdag 21 mei via het digitale
reactieformulier. Zie: https://www.amersfoort.nl/bestuur-en-organisatie/to-3/toekomst-stadhuis.htm