In 2006 verscheen ”Stad in de steigers” een uitgave onder
redactie van de gemeente Amersfoort. Het boek is geschreven n.a.v. de
afsluiting van een periode “om in publiek private samenwerking de ontwikkeling
van het Centraal Stadsgebied ter hand te nemen”. Die twintig jaar wordt
bestempeld als een periode met leerzame
ervaringen. “Een boeiend stukje
stadsgeschiedenis” heet de inleiding, waarvoor Jan de Wilde, coördinerend
wethouder Centraal Stadsgebied (CSG) en Martin van Hoogevest,
Ontwikkelingscombinatie Centrumplan (OCA ) wel heel graag willen tekenen. *1)
Het verhaal komt op mij over als een bijna triomfantelijk verslag van wat er in Amersfoort in het bestel van twintig jaar tijd allemaal tot stand is gebracht. Als Soesterkwartierder kan ik mij nog heel goed het slotfeestje herinneren dat op het toen nog braakliggende landje aan de Puntenburgerlaan door de OCA werd aangeboden aan de buurt. Was er ook niet een reuzenrad? Of vergis ik mij. Ik heb ook nog een boek uit die tijd in mijn bezit. “Eemkwartier”, uitgegeven in 2006. *2)
Actieve wijkbewoners konden dit boek gratis afhalen in de Wijkwinkel aan de Noordewierweg. Vanwaar toch al dat enthousiasme? Moest er iets verdoezeld worden. Dat vroeg ik mij toen een beetje argwanend af. Nee, ik kan het antwoord daarop niet geven. Het is ook niet het onderwerp waarover het in dit artikel hoort te gaan. Waar ik toch vooral benieuwd naar ben is de overall visie op onze stad. Die mis ik een beetje in de officiële stukken, zowel toen als nu. Hoe willen wij verder met ons Amersfoort. Voor mij persoonlijk betekent die vraag vooral: wat zijn nou toch de plannen met de Wagenwerkplaats. De vraag is redelijk actueel anno 2019, gezien het feit dat nog dit voorjaar in de gemeenteraad een nieuw besluit zal worden genomen over het Masterplan van de Wagenwerkplaats.
Toeval?
En – hoe toevallig toch – precies in datzelfde jaar 2006 roerde
zich de mensen van het Burgerinitiatief. In mijn bezit is het startdocument van
de “Werkgroep Verkenningen Wagenwerkplaats.” 3*)
De centrale vraag die in dit document wordt
gesteld is: “Onder welke condities en met
welke aanpak kan de Wagenwerkplaats een belangrijke bijdrage leveren aan de
ontwikkeling van Amersfoort?”. Een
belangrijke vraagstelling, en gezien het
eerder genoemde verslag van de OCA, misschien toch niet helemaal zo toevallig
als het lijkt.
Andere teksten in deze startnotitie Werkgroep Verkenningen
Wagenwerkplaats, komen mij bijna profetisch voor. Zoals bijvoorbeeld – let wel,
het stuk is in 2006 opgesteld! - “De laatste tijd is een kentering merkbaar.
De plaatselijke politiek keert zich tegen de ontwikkeling van nieuwe perifere
wijken. Daarnaast zijn vertragingen te constateren en kanttekeningen te
plaatsen bij de effectiviteit van de stedelijke vernieuwing in de naoorlogse
wijken. Het tij lijkt te keren: van ‘aantrekkelijk zijn voor buitenstaanders’
naar ‘zorgen voor de mensen die er al zijn’. Van ‘kwantiteit en architectuur
aan de polderrand’, naar ‘kwaliteit en sociale vernieuwing in de bestaande
stad’. Feitelijk is de kentering al ingetreden bij de voorbereiding van het
Eemkwartier. Amersfoort heeft voor de eeuwwisseling tevergeefs geprobeerd de
kneepjes van de toelatingsplanologie (die zo goed werkten in wijken als
Kattenbroek, Nieuwland en Vathorst) toe te passen op het nieuwe centrum. De
maakbaarheidgedachte stond centraal. Engelse ontwikkelaars zouden
leisureconcepts van Europese dimensie uitrollen, de kantoorlocaties zouden
bevolkt worden door global companies die via Schiphol en Amersfoort europa
zouden ontginnen en het woonmilieu zou nationale allure krijgen. Inmiddels zijn
de ambities fors bijgesteld. Het programma van het Eemkwartier krijgt een
startmotor die bestaat uit de culturele instellingen die hun traditionele
plaats in de oude binnenstad zullen moeten verlaten, om ‘het nieuwe Eemplein’
tot bruisend hart van de stad te maken. Inmiddels laait het debat over deze
transplantatiestrategie op. Tegenstanders wijzen op de culturele aderlating van
de binnenstad. Voorstanders wijzen op de noodzaak de zestigduizend import
Amersfoorters in de noordelijke uitbreidingswijken te binden aan de stad met
een goed bereikbaar en aantrekkelijk centrum.”
In 2006 lijkt er onderhuids op het Stadhuis van Amersfoort
een stille strijd te woeden Een strijd over “hoe het dan verder moet met
Amersfoort”. Ik heb geen idee, of er uitspraken hierover gedaan zijn in de
gemeenteraad. De gemeenteraad is immers de politieke arena van de stad, de
plaats waar toch vooral die discussie gevoerd zou moeten worden. Mogelijk is er in de raadsverslagen hierover nog
wel iets terug te vinden, maar ik kijk nu vooral toch maar naar andere mij beter
bekende signalen die destijds afgegeven zijn. Zoals de afwerende lichaamstaal
van de wethouder in de ronde, toen - met
steun vanuit de hoek van D66 - het Burgerinitiatief Wagenwerkplaats met een
voorstel kwam naar de raad voor een onderzoek naar de historische waarde van de
Wagenwerkplaats. Of kwam dat onderzoek het college toen nog niet zo goed uit?
Gelukkig werd het voorstel door de raad toch wel aangenomen. Of, zoals die in het boekje “Bezieling,
gedrevenheid en verantwoordelijkheid in Amersfoort 1985-2010”. Ja ja, die informele
uitgave dateert uit 2005. Het gaat daarin over de droom van een trouwe ambtenaar,
over hoe hij de toekomst van de stad denkt te zien. Het is zijn cadeautje aan zijn collega’s , uitgegeven
op de dag waarop gevierd werd dat hij 25 jaar in dienst was van het lokaal
bestuur. Niet echt stadsbeleid dus, maar hij schudde zijn droom ook niet zo
maar uit zijn mouw. Er moet over het onderwerp wel nagedacht zijn op het
Stadhuis… 4*)
Over het CSG schrijft deze ambtenaar, en let wel, het is zijn
droom en het is een intern stuk: “Het CSG-project is afgerond, maar dat wil
niet zeggen dat de stad klaar is met het gebied. Het gemeentebestuur wil in de
eerste plaats van bewoners, gebruikers en betrokkenen weten hoe nu het CSG
wordt ervaren. Om lessen te leren voor toekomstige ingrepen in de stad, om zo
nodig aanvullende maatregelen in het gebied te nemen en om nieuwe
ontwikkelingen die in en grenzend aan het CSG zich aankondigen in een goed
perspectief te plaatsen. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor het
spoorwegemplacement, de kop van het Soesterkwartier, het Nederberggebied, delen
langs de Stadsring en de Stationsstraat.” Bij die tekst valt mijn mond open.
Hoe razend actueel kan zo’n geschrift wel niet zijn!
Over de Wagenwerkplaats zelf schrijft hij eigenlijk niets.
Het lijkt erop of hij daar van af wil blijven. En misschien is dat nog wel net
zo verstandig, aangezien de toekomst van onze stad immers in de handen ligt van
de burgers zelf.
Met het nieuwe masterplan Wagenwerkplaats zullen belangrijke
beslissingen worden genomen die van grote invloed kunnen zijn op de toekomst
van Amersfoort. Ik hoop dan ook van harte dat er in de eerstkomende weken daar
eerst nog maar eens goed over nagedacht en gediscussieerd zal worden. *5)
Joke Sickmann
sources
1*) Stad in de steigers: twintig jaar
samenwerken aan het hart van Amersfoort, Henk Bouwmeester.
Uitgave Ontwikkelingsmaatschappij Centrumplan Amersfoort, 2005 (te downloaden via: http://www.henkbouwmeester.com),
2*) Eemkwartier, aanpak en ambitie, Addy Schuurman, Rob Hoegen. uitgave CSG
Eemkwartier, juni 2006
3*) Verkenning Wagenwerkplaats,
startdocument 4 januari 2006
De
verkenning wordt mogelijk door gelijke inbreng van:
-
Gebruikers Wagenwerkplaats en Siësta (tijd)
-
Bewonersgroeperingen Soesterkwartier (tijd)
-
Gemeente Amersfoort (tijd en geld)
-
Saxion Hogeschool Deventer (studenten en
secretariaat)
-
Habiforum (begeleiding, expertise, geld)
-
NS Vastgoed (ruimte)
- Op termijn kunnen andere en
commerciëlere instellingen ook toegevoegd worden aan de lijst van deelnemers.
Dit zal echter afhangen van het vertrouwen dat de directe betrokkenen in die
(vertegenwoordigers van die) instellingen. Gedacht kan worden aan Arcadis,
Hoogevest, SCW (de Alliantie) en DHV.
4*) Bezieling, gedrevenheid en verantwoordelijkheid in Amersfoort 1985 - 2010
: 25 jaar in dienst van het lokaal
bestuur, 20 jaar Amersfoort, interne uitgave gemeente Amersfoort
5*) www.amersfoort.nl/wagenwerkplaats