Niet alleen omdat woorden tekortschieten bij de beschrijving van het vorig jaar november in gebruik genomen complex, maar ook een beetje omdat wij door omstandigheden in augustus geen rubriek konden maken, krijgt de trouwe bezoeker van De Stadsbron dit keer wat meer woorden en foto’s voorgeschoteld dan hij gewend is.
En dan nog, dan nog doet u er, mocht uw nieuwsgierigheid zijn geprikkeld, goed aan om er zelf eens een kijkje te nemen. U vraagt zich misschien af: wat moet ik in het kantoor van een softwaregigant als AFAS? In dat kantoor heeft u niets te zoeken (als u geen werknemer of klant bent), maar het AFAS Experience Center is zoveel meer dan een gebouw met werkplekken voor 550 medewerkers.
Een mooie gelegenheid om zelf van de ene in de andere verbazing te vallen, dient zich vanaf 25 september aan. Op die zaterdag gaat 14 de musical in première in het 850 stoelen tellende AFAS Theater, ondergebracht in de glazen koepel die een onlosmakelijk en publiek toegankelijk onderdeel vormt van de tot de verbeelding sprekende creatie van architect Steef van der Veldt.
Herman (op de werkvloer voor iedereen Manus) Zondag, directeur Customer Experience bij AFAS, stond de ontwerpers en bouwers in de voorbereiding, tijdens de bouw (precies twee jaar) en inrichting met raad en daad bij en nog steeds is hij druk doende de puntjes op de i te zetten. In zijn bevlogenheid en met zijn oog voor details zou Herman een broer van Johan Cruijff, de hoofdpersoon van het door Tom de Ket geregisseerde muziektheater, kunnen zijn. Niets ontgaat de man met een staat van dienst (in 35 jaar klom hij op van jongste bediende tot lid van de directie) om U tegen te zeggen.
Kunstgras
,,In de gangen van het theater komt kunstgras te liggen,’’ zegt hij en dat is, aangezien de voorstelling draait om de grootste Nederlandse voetballer aller tijden, logisch, zoals het ook niet meer dan vanzelfsprekend zal zijn als de wanden van de vijf auditoria worden bekleed met replica’s van werk van de Hollandse meesters. Op strategische plekken hangen al actiefoto’s van Nummer 14.
De argeloze bezoekers, zoals de delegatie van De Stadsbron, krijgen meteen bij binnenkomst al door dat ze niet zomaar een bedrijfsruimte betreden. In de ruim bemeten ontvangsthal worden zij persoonlijk verwelkomd door een vriendelijke gastvrouw die een kopje koffie waarvoor een goed koffiehuis zich beslist niet zou schamen, aanbiedt en daar geen koekje, maar patisserie uit het hoogste segment bij doet.
Jan Vayne
Dat AFAS er alles aan is gelegen om het personeel in de watten te leggen, wordt zichtbaar tijdens de lunch in het restaurant dat in niets lijkt op de gemiddelde bedrijfskantine. De hapjes ontstijgen met verve het niveau van tosti’s, gehaktballen en tomatensoep, de lichtinval, ook op de vide, tekent fraaie constructieve figuren en dan neemt ook nog eens niemand minder dan Jan Vayne op maan-, woens- en vrijdagen plaats achter de piano.
Wie een luchtje wil scheppen dan wel de benen strekken, neemt plaats in de patio of wandelt door het park rondom, met vijvers en fonteinen, her en der zitjes, een paar glanzende kunstwerken met de aardbol als verbindend thema, een heuse heuvel voor een ogenblik van contemplatie en voor de sportievelingen een basketbalveld.
Wie wil er nou nog thuis werken met zo’n werkomgeving?
En dan te bedenken dat het kantoorgedeelte met 8000 vierkante meter, verdeeld over vier verdiepingen plus nog ‘een kleintje’ daarbovenop, twintig procent van het totale bouwoppervlak beslaat. Herman Zondag noemt het kantoor trouwens geen kantoor, maar clubhuis!
En die globes als sculpturen?
,,Daarmee willen wij onze verbinding met de wereld verbeelden. AFAS is geen in zichzelf gekeerde en op winstcijfers gefocuste onderneming, wij nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zeer serieus en doneren bijvoorbeeld via onze foundation jaarlijks 7,5 miljoen euro aan goede doelen.’’
Vrijkaartjes
Preken voor eigen parochie, zult u wellicht denken. Nou, het gaat bij AFAS niet enkel om het grote gebaar. ,,Aardig zijn,’’ zegt Herman Zondag uit, ,,kost niets. Zo moesten er ruim duizend heipalen de grond in en daar hadden de omwonenden behoorlijk last van. Je kunt daar je schouders over ophalen, je kunt evengoed bij die mensen langs gaan met een lekker taartje.’’
Overigens ontvangt iedereen in de nabije omgeving vrijkaartjes voor 14 de musical. De buren én alle andere theaterbezoekers zullen merken dat het AFAS Theater State of the art is. Met een QR-code heb je automatisch toegang, te beginnen in de parkeergarage, inclusief de garderobe met lockers, de juiste stoelen in de zaal en de drankjes in de pauze. De foyer is ruim genoeg bij volle zalen.
Hoeveel speelruimte 14 de musical krijgt, hangt af van de belangstelling. Herman Zondag maakt zich daar niet bij voorbaat druk om. ,,Het wordt in elk geval een fantastische voorstelling en wie is er nu niet geïnteresseerd in Johan Cruijff? Wij wachten de reacties rustig af.’’
Intussen zijn het theater en alle andere ruimten in de koepel als er niet wordt gespeeld beschikbaar voor seminars, presentaties, beurzen, cursussen en congressen. Herman Zondag: ,,Het was de vierde keer dat AFAS binnen een straal van honderd meter is verhuisd. We zijn klaar voor de toekomst en hopen onze bedoelingen met veel anderen te delen.’’
Welke bedoelingen?
,,Beleving, daar draait het allemaal om, beleven en inspireren.’’
Het AFAS Experience Center staat niet voor niets aan de Inspiratielaan.