Op 15 maart a.s. vindt een algehele lerarenstaking plaats. Ik ga liever met studenten in gesprek. Ik zal antwoorden geven op de
vraag waarom onderwijsorganisaties en vakbonden er nauwelijks in slagen de
inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs aan te passen aan de behoeften en
mogelijkheden van onze tijd. De laatste poging om het curriculum in samenspraak
met leerlingen en ouders te moderniseren (OnsOnderwijs2032) werd van alle
kanten getorpedeerd. Het door de leraren beloofde alternatief is er nooit
gekomen.
Gezien het maatschappelijk belang van dit onderwerp heb ik ervoor
gekozen om een Openbare Les te houden, waar alle belangstellenden van harte
welkom zijn. Ik zal schetsen hoe het fundament van ons onderwijs werd
gelegd na de nederlaag van Napoleon bij Waterloo in 1815, en daarna nauwelijks
meer is gewijzigd. Sinds de jaren ’60 werd het aantal uren dat Nederlandse
kinderen op school moest doorbrengen sterk uitgebreid, maar of dat voor elk
kind goed bestede tijd was is zeer de vraag. In de les zal ik illustreren
hoeveel moeite formele onderwijsaanbieders hebben met informele ‘concurrenten’
(de techniek, de media, ouders, ondernemers en vrijetijdsorganisaties).
Onderwijsdoelen zijn soms nauwelijks te herleiden tot werkelijke behoeften van
leerlingen, van de samenleving en het bedrijfsleven. In de les leg ik een aantal
patronen bloot.
Er is een groeiende hoeveelheid bewijsmateriaal dat suggereert
dat de niet-passendheid van traditioneel onderwijs leidt tot trauma bij
individuen en schadelijk is voor de samenleving als geheel. En dat zou niet
nodig hoeven te zijn, want het is helemaal niet zo ingewikkeld om een nieuwe
mix van leermogelijkheden te maken waardoor elk kind zich kan ontwikkelen tot
een gelukkig, waardevol, slim en betrokken lid van de maatschappij. Het
lerarentekort is daarmee ook verleden tijd. Ook deze oplossingen komen in de
les aan bod.
De Openbare les vindt plaats op vrijdag 15 maart in HU
Amersfoort, De Nieuwe Poort 21, van 13.00 tot 15.00 uur in zaal 2.36. Aanmelden
is niet nodig, maar wordt – zeker voor groepen – wel op prijs gesteld (klaas.mulder@hu.nl).