Geef je ogen maar eens de kost als je door de stad loopt of fietst, en je ziet: overal winkelwagentjes. Eenzame exemplaren, karren in paartjes of in grotere groepen. Vooral bij vuilcontainers. Ik heb er de laatste weken wat foto’s van gemaakt in mijn eigen woonomgeving.
Mensen beschouwen de winkelwagentjes kennelijk als transportmiddel om hun boodschappen van winkel naar huis te vervoeren, en eenmaal thuis zetten ze het ding gewoon ergens neer.
Omdat er zich bij mij in de buurt twee Lidl-vestigingen bevinden, heb ik aan deze supermarkt gevraagd of zij veel last hebben van het fenomeen. Heel snel kreeg ik van een woordvoerder het volgende antwoord.
“In zijn algemeenheid geldt dat wanneer de winkel ziet of op de hoogte is gebracht dat er winkelkarretjes zwerven in de buurt, deze karretjes altijd door de supermarktmedewerkers worden opgehaald. Winkelwagens zijn duur en ook de supermarkt vindt het niet wenselijk dat er winkelwagens bij mensen thuis of ergens in een straat rondzwerven. Dat is niet netjes voor het straatbeeld, bovendien is het voor de supermarkt zelf niet prettig dat er winkelwagentjes verdwijnen. Omdat er nu vanwege COVID-19 geen winkelmandjes mogen worden gebruikt en de winkelwagentjes ook zonder muntje kunnen worden gebruikt, zou het kunnen dat het voor mensen makkelijker is om een karretje mee te nemen. We maken de winkelwagentjes na sluitingstijd aan elkaar vast met tiewraps, dus dat is niet zo makkelijk los te maken.”
De woordvoerder laat ook weten dat medewerkers van de Lidl wel eens door de buurt gaan lopen, als bij telling blijkt dat er karretjes te kort zijn.
Het verdwijnen van de karretjes die per stuk rond de €250 kosten, kost de supermarkten jaarlijks naar verluidt vijf miljoen euro. Een enkele winkelketen heeft zijn wagentjes inmiddels voorzien van een blokkeringssysteem waardoor ze niet verder kunnen als ze buiten een bepaald gebied komen.
Er zijn gemeenten die actief optreden tegen het gesleep met de karretjes, zoals Deventer. In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is expliciet een verbod opgenomen om ‘zich met een winkelwagentje op de weg te bevinden buiten de onmiddellijke omgeving van het bedrijf van wie de winkelwagen is’. Bovendien is het er verboden om een winkelwagentje dat je gebruikt hebt, onbeheerd achter te laten. Wie zich niet aan dit verbod houdt, kan een boete krijgen.
Amersfoort kent een dergelijke verbodsbepaling niet, zo laat een woordvoerder weten. “We hebben geen regels in de APV of een andere verordening over winkelwagentjes.”