16 comments

Grimlach 72 Vertrek Buijtelaar sneu en onnodig

by Arjeh Kalmann
May 3, 2021at 7:16PM

Wethouder van verkeer in Amersfoort: wat een ondankbare hondenbaan is dat. Trouwens, alle wethouders met portefeuilles die met bouwen te maken hebben, zijn niet te benijden. Als voor dat bouwen – omwille van verbetering van de mobiliteit of om enige verlichting te brengen in de immense woningnood in de stad – ook maar één boom moet sneuvelen, dan ben je als plaatselijk bestuurder werkelijk de sjaak.

De vorige week afgetreden wethouder Hans Buijtelaar heeft de afgelopen jaren een ongelooflijke lading bagger over zich uitgestort gekregen. Ik schaam me er soms voor zelf aan De Stadsbron verbonden te zijn, want de vaste reageerders van dit journalistieke platform grijpen werkelijk ieder artikel, hoe onschuldig ook, aan om tegen de VVD-voorman te ageren. En dat gaat van dik hout zaagt men planken. Iedere vorm van elementair fatsoen verdwijnt als de ‘gewone burger’ zijn of haar pen in azijn doopt en zijn of haar plaatselijke bestuurder voor rotte vis uitmaakt.

Ik geloof er helemaal niets van dat mensen als Buijtelaar erop uit zijn (geweest) om de kluit te belazeren en als ware dictators hun plannen tegen de wil van de ‘mensen’ door te drukken. De mensen voor wie die plannen een verbetering kunnen zijn, hoor je namelijk niet. Je hoort alleen de blaastoeters die tegen zijn omdat ze tegen alles zijn.

De westelijke rondweg waar al die o zo betrokken burgers zo vreselijk tegen zijn, is niets anders dan het sluitstuk van het in de jaren zeventig bedachte stelsel van ringwegen. De ring verbindt de wijken in de hele stad, maar loopt dood op de Stichtse Rotonde. Het verkeer wurmt zich vandaar via onder meer een spoorwegovergang aan een kronkelweg naar de Amsterdamseweg. De westtangent, zoals hij vroeger heette, voorziet in een directe aansluiting onder het spoor door (voor auto’s) en over het spoor heen (voor fietsers) en sluit de ring.

Dassenfamilies

Ja, daarvoor moeten bomen gekapt. En ja, daarvoor moeten misschien een paar dassenfamilies naar een domicilie elders verkassen. En ja, het fietsbrugplan deugt niet en moet anders. En ja, het kost allemaal veel geld. Heel veel geld. Meer geld dan de gemeenteraad in zijn onmetelijke wijsheid als absoluut maximum had verordonneerd. Kan iemand mij één omvangrijk bouwproject in Nederland noemen dat achteraf niet veel duurder was dan bij de aanvang was gedacht? Om dicht bij huis te blijven: had de verbouwing van het stedelijk gymnasium halverwege gestopt moeten worden omdat het geld op was?

Overigens had met de opbrengst van de bouw van een woonwijk op het (door louter groen omgeven) terrein van ziekenhuis St Elisabeth de kostenoverschrijding van de westelijke ontsluiting grotendeels gefinancieerd kunnen worden, maar de linkse partijen in Amersfoort gaven de voorkeur aan de aanleg van nepnatuur op die in de schoot geworden bouwlocatie. In ruil overigens voor hun steun aan de aanleg van de westelijke ontsluiting.

Tja, het kunstmatige Beekdalpark is klaar, dat cadeautje kan niet meer worden afgepakt, dus kunnen de linkse partijen nu alsnog de weg door Birkhoven blokkeren.

Die weg gaat er, voorspel ik, hoe dan ook komen, mét tunnel voor auto’s én voor fietsers. Amersfoort gaat aan die kant van de stad uitbreiden (Stichtse Rotonde, Zon en Schild, Wagenwerkplaats en – wat God verhoede- Coelhorst) en al die extra auto’s moeten van de ene kant van de stad naar de andere kant kunnen.

Bij Grimlach 72 2019-17-december-1000.jpg

De contouren van de nieuwe weg zijn al zichtbaar, er zijn al miljoenen besteed aan voorbereidende werkzaamheden. Foto's Nico Brons

Er gaan in de stad gelukkig steeds meer stemmen op vóór het slopen van de Stadsring en het herstellen van de stadsbeek en het plantsoen. Aanhangers van dat fantastische plan moeten zich realiseren dat het uitgummen van de Stadsring als verbindingsroute tussen stadsdelen alleen kans van slagen heeft als de cirkel van ringwegen gesloten is.

Het is begrijpelijk dat hij alle scheldkannonades zat was, maar het is sneu en onnodig dat wethouder Buijtelaar de pijp aan Maarten heeft gegeven. Het is slecht voor de stad. Want wie moet nu nog in staat worden geacht dat project vlot te trekken?

Wethouder Kamphorst?

Ik vrees dat er maar één kandidaat is met voldoende dossierkennis: gemeentesecretaris Nico Kamphorst. Hij was eerder (wijk)wethouder. In Amsterdam. Is het mogelijk dat hij……?

method

Arjeh Kalmann is oud-hoofdredacteur van de Amersfoortse Courant en het Utrechts Nieuwsblad. Hij is mede-oprichter en bestuurslid van de Amersfoortse stichting Regionaal Spitwerk.

(make yourself known using your full name)

comments

Steun de Stadsbron!

U steunt ons met een gift via IDeal al met een bedrag vanaf 2 euro per artikel.

Draag bij!