3 reacties

Grimlach 36

door Arjeh Kalmann
17 December 2019om 13:49u

Topambtenaar straks in één stap van station naar stadhuis

Een paar losse opmerkingen aan het einde van het jaar.

  1. Lees de uiterst informatieve bijdrage van Addy Schuurman in de Stadsbron over de aanleg van de Stadsring en van de Amersfoortse ring- en radiaalwegen (De westtangent van aanvankelijk geen prioriteit) en je weet plotseling weer hoe het Amersfoortse verkeerssysteem in elkaar zit. Snelwegen om de stad heen, de Stadsring in het midden, radiaalwegen tussen de buiten- en de binnenkant en een systeem van ringwegen om de wijken te ontsluiten en om de Stadsring te ontlasten.
    Ik heb soms de indruk dat ze bij de gemeente zelf niet meer weten hoe dit systeem ooit bedacht is.
    Om automobilisten te verleiden de Stadsring te mijden, moet de doorstroming op de ringwegen bijvoorbeeld optimaal zijn, maar Amersfoort heeft maatregelen genomen die precies het tegenovergestelde bewerkstelligen. De Stadsring kent een groene golf en de Ringwegen Randenbroek/Kruiskamp/Koppel kennen allemaal rode golven. Bij ieder verkeerslicht sta je daar gegarandeerd stil. Het zou vanuit de oorspronkelijk verkeersvisie dus andersom moeten zijn: lekker doorrijden op de ringwegen zodat je de Stadsring mijdt.
    Bij de aanleg van de Kersenbaan is het verkeersprincipe van radiaalwegen ook verkwanseld. Auto’s die vanaf de A28 komen en naar het Vermeerkwartier moeten, worden door een aantal woonstraten in de wijk Dorrestein geleid die daarvoor nooit ontworpen zijn. De aansluiting van deze sluip-door-kruip-door-verbinding op de échte ringweg (daar Gasthuislaan geheten) is bovendien levensgevaarlijk, want het zicht is er slecht en het aanpalende parkeerterrein van CJVV is een stoorzender van belang.

  2. Ik lees in de lokale pers veel over de enorme bouwopdracht waarvoor Amersfoort zich gesteld ziet. Elke keer als ik de locaties van onze oude ziekenhuizen passeer, bekruipt mij ongeloof. Het Lichtenberg-terrein is klaar voor de bouw van een beperkt aantal villa’s voor de happy few, en het Elisabethterrein is vrijgegeven voor de aanleg van namaaknatuur. Hoe is het mogelijk dat onze stad met zijn enorme woningnood (wachttijd voor een huurwoning negen jaar!) deze twee enorme gebieden niet ingezet heeft voor deze urgente, sociale opdracht? Waarom heeft niemand het daar ooit over? Wie vertegenwoordigt eigenlijk de woningzoekenden in de gemeenteraad?

    Foto 1 bij Grimlach 36.jpg

    Ruimte op het Elisabeth-terrein voor zonnende ringslangen en kikkers waar honderden huizen gebouwd hadden kunnen worden. De bevoorrechte beesten mogen er ook voortplanten.

  3. In de reacties op het nieuws dat het Amersfoortse gemeentehuis op het Trapeziumterrein pal achter het station gebouwd wordt, lees ik dat het voor de Amersfoortse burgers geen voordeel is dat het nieuwe stadhuis makkelijk bereikbaar is per trein. Want welke Amersfoorter (behalve misschien de Vathorster) zal straks per spoor naar het stadhuis gaan? Nee, voor de burger is de nabijheid van het station niet echt een voordeel, maar wél voor de Amersfoortse topambtenaren van wie de aandachtige Stadsbronlezer weet dat het merendeel niet in Amersfoort woont. Opperambtenarenbaas Nico Kamphorst en zijn medetoppers kunnen straks rechtstreeks van de achterkant van het station het stadhuis inlopen. Enig fysiek contact met de stad waarvoor ze werken, is niet nodig.

opmerkingen

(maak u bekend met uw volledige naam)

Steun de Stadsbron!

U steunt ons met een gift via IDeal al met een bedrag vanaf 2 euro per artikel.

Draag bij!