Ik moet altijd een beetje grimlachen als de gemeente weer een nieuwe campagne lanceert.
Weet u nog 2009, toen Amersfoort het 750-jarig bestaan van de stad vierde? Er was al maanden van tevoren opwinding, het gonsde van geruchten, de koorts liep hoog op, mensen liepen rond met wallen onder de ogen en rode konen, want hoe, o hoe zou het beeldmerk van de jubilerende stad eruit gaan zien?
Nou zo dus.
Een combinatie van de Lange Jan, de popi-jopi naam van de Lieve Vrouwetoren, en van Sofie, het vrouwtje van onze verkeerslichten. Het duo verbeeldde het verleden en de toekomst. Ook toen dacht ik al: hoeveel uren zouden ambtenaren, bestuurders en externe creatievelingen in het bedenken van dit beeldmerk hebben gestoken hebben en - een tikkeltje knieperig, ik geef het toe - hoeveel gemeenschapsgeld zou ermee gemoeid zijn geweest?
Ik denk dat soort dingen ook als ik de uitingen voorbij zie komen van de stichting Citymarketing.
Daarvoor is ooit dit logo bedacht, een gestileerde A van Amersfoort waarbij – denk ik – het omhoog lopende tussengedeelte de vooruitgang verbeeldt. Of zoiets.
Citymarketing is inmiddels een heel bedrijf, er werken vijf mensen, ze hebben een bestuur en een advisory board met als prominentste lid onze burgemeester Bolsius, en al die mensen moeten Amersfoort doen opstomen in de vaart der volkeren.
En nu heeft dezelfde Lucas Bolsius tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Amersfoort in Vathorst (dat eigenlijk beter omgedoopt kan worden tot Nijkerk Zuid, want Nijkerk is al opgerukt tot aan snelweg) het logo onthuld van de viering van Koningsdag 2019 in Amersfoort. Het zal wel niemand ontgaan zijn, dat de koning met gemalin, kinderen en verdere familie op 27 april van dit jaar zijn verjaardag komt vieren in Amersfoort.
Het ontwerp is ongetwijfeld na opnieuw maandenlang intensief hersengekraak aan iemands geniale brein ontsproten. Op de speciale website www.koningsdagamersfoort.nl is een heus huisstijlhandboek te vinden waarin de achtergrond en zelfs de filosofie van het logo uiteengezet wordt en waarin de spelregels staan voor het gebruik van het logo door derden.
Een logo, zo valt er te lezen, is meer dan een herkenbaar beeldmerk waarmee een organisatie zich kan profileren. Een logo is een onderdeel van de visuele identiteit. In die identiteit liggen beeldbepalende elementen als de cultuur, persoonlijkheid, ambitieniveau en onderscheidend vermogen verscholen. Grotere blabla valt nauwelijks op papier te zetten, het is taal van creatieve professionals die voor elke opdrachtgever precies dezelfde nietszeggende volzinnen produceren en daarmee indruk maken en er goed voor betaald krijgen.
En dit is – tromgeroffel – de filosofie achter het beeldmerk:
In 2019 viert de koning zijn verjaardag in de regio Amersfoort. Dat is niet alleen een grote eer, maar ook een uitgelezen kans om met elkaar feest te vieren en aan Nederland en de wereld te laten zien hoe we dat doen. En dat doen we op een manier die bij ons past: nuchter, toegankelijk en origineel. Alle mensen die in Amersfoort en in de regio wonen geven een gezicht aan het feest: Wij, Amersfoort.
Het logo is, aldus het handboek, de kroon op de communicatie. In letterlijke, maar ook in figuurlijke zin. De kroon is namelijk niet zomaar een kroon; de kroon wordt gevormd door de letters WIJ. De horizontale liggende balk, de stok van de J, verbindt de letters. Het hart van de kroon, ofwel het puntje op de i, wordt gevormd door een pointer: een verwijzing naar de regio als letterlijk - want kadastraal - middelpunt van Nederland.
Zeg ’s eerlijk, lezer, had u het puntje op de i gezien als een vertaling van het kadastrale middelpunt van Nederland? Nou ik, simpele columnist, in ieder geval niet.
Hoe zag het logo van Koningsdag 2018 in Groningen er ook al weer uit?
Zo dus. Geen puntje op de i, maar Groningen ligt natuurlijk ook niet centraal. Ik meen in de zigzagrand van de kroon een aardbeving gesymboliseerd te zien, maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.
Afijn, we gaan er op 27 april iets moois van maken, wij Amersfoorters. Gewoon lekker slenteren en slempen door de binnenstad en op de Bloemendalsestraat. Toegankelijk, origineel en niet al te nuchter. En dan ’s avonds lekker loom op de bank naar de samenvatting kijken van het koninklijk bezoek aan de stad van de marketeers en de burgemeester en de overwegend elders wonende topambtenaren….