Sinds jaar en dag is er in het Soesterkwartier een comité
actief dat zich druk maakt over het Openbaar Vervoer in de wijk. Dit initiatief
is geboren uit ergernis en uit onmacht. Want, wat moet je als je ergens moet
zijn en met de bus wil gaan. En die bus komt
maar niet. En op zondag rijdt de bus ook al niet meer. En na 10 uur
’s-avonds? Ho maar.
De dreiging dat bus 1 zou gaan verdwijnen was
groot. Wat moet je dan nog als je wilt gaan waarheen en wanneer je dat wil en ook trots bent
en onafhankelijk wil zijn. Er zijn 1000 redenen. De wil om iets aan het algemene vervoersongemak te doen groeide naar mate het comité onderzoek deed in de wijk en ging beseffen dat dit ongemak niet zo maar een individueel probleem is. Integendeel, het maakt
deel van een groot en algemeen maatschappelijk probleem. De term die hierbij vooral
past is die van vervoersarmoede. Een
mens die lijdt aan vervoersarmoede sluit zich gaandeweg af van de buitenwereld,
wordt angstig, staat stil en komt niet meer in beweging. https://www.destadsbron.nl/nl/Vervoersarmoede
Nu het coronavirus rondwaart neemt die angst om naar buiten
te treden bij geïsoleerde mensen sterk toe. Er is geen communicatie meer. Een lieve
ansichtkaart helpt dan niet meer, zeker niet als je niet weet wie de afzender
is. Je sluit dan maar de gordijnen, en kijkt argwanig naar de buitenwereld. In coronatijden tekent het inzicht zich dubbel
schrijnend af welke ontzaglijk negatieve invloed dit verschijnsel van vervoersarmoede
voor de maatschappij zal gaan opleveren! Maar of die wetenschap dan ook leidt tot het inzicht dat hier iets
aan gedaan moet worden is nog maar de vraag!
Het is dan ook hoog tijd om hierover de klok te luiden.
Aangezien de provincie verantwoordelijk is voor het OV zond
het comité dat zich bezig houdt met het OV in de wijk het Soesterkwartier begin deze week een notitie over dit
inzicht naar de provincie. De provincie is immers verantwoordelijk voor het OV
in de regio. En heel toevallig, (echt waar!), zond het college van B&W van Amersfoort eveneens
aan het begin van deze week een collegebericht maar de gemeenteraad. Daarin
wordt medegedeeld dat de provincie Utrecht vanwege alle onzekerheden heeft
besloten het opstellen van een vervoersplan voor 2021 weinig zinvol te vinden.
Voorlopig verandert er daarom niets. Ook het comité zelf ontving rechtstreeks van
de provincie een brief met gelijke strekking. Gezien het hier geschetste
probleem is het volgens het comité onjuist om deze discussie over
openbaar-vervoer-in-de-wijk zo maar in een 'lockdown' te zetten.
Dit geldt des te meer omdat onlangs in de STADSBRON in een
voortreffelijk artikel over het autobezit in Amersfoort nog eens schrijnend is aangetoond dat er wat dat laatstgenoemde onderwerp betreft “something wrotten is in the state
of Amersfoort”. Er is genoeg stof om nog eens goed na te denken over de vraag hoe
vervoersproblemen het beste opgelost kunnen worden en wat we daar nu al aan
kunnen doen. Dus, niet stilstaan en afwachten, maar doorgaan is het motto.
Brief aan de provincie
In de begeleidende brief aan gedeputeerde Schaddelee schrijft Clary Stäb namens het comité:
‘In De STADSBRON (www.destadsbron.nl/nl/Ongekende_groei_autobezit_in_Amersfoort
) stond recent een artikel van Stan Iking over parkeergelden,
maar de interessantste uitkomst was de enorme groei van het autobezit in
Amersfoort in de afgelopen 20 jaar. De cijfers zijn niet uitgesplitst per wijk,
maar dit geldt ook voor het Soesterkwartier en is een van de redenen voor het
teruglopend gebruik van de bus. Gekeken naar het gebruik van die auto's is 18%
voor het woonwerkverkeer en 21% voor het winkelen en boodschappen doen.
Conclusie: de privé-auto is in de meeste gevallen een gemaksartikel, waaraan
schaarse ruimte wordt opgeofferd, waarvoor parkeerplaatsen nodig zijn, dat
afvalstoffen uitstoot.
Covid 19 heeft de bevolking, en zeker de ouderen en
kwetsbaren weg gehouden bij het OV, en terecht. Die trend moet weer worden
omgebogen. OV hoort een makkelijke voorziening te zijn om je te verplaatsen.
Als onze overheid de voortdurende
discussies over parkeerplaatsen en -tarieven, over files en fijnstof wil
stoppen, laat ze dan zorgen voor een goed alternatief voor wie besloten heeft
om zonder eigen auto te leven. Toegepast op de concrete situatie van het
Soesterkwartier: maak de regelmatige ringlijn met een kleine bus door de wijk
mogelijk. Het voorstel van buurtcomité De bus komt zo is besproken met
Provinciale Staten, met Syntus en met de Amersfoortse gemeenteraad en heeft
daar bijval gekregen. Het biedt een oplossing voor
•
aansluiting op treinen en andere bussen,
•
toegang naar en vanuit de binnenstad,
•
bereikbaarheid van zorgcentra,
•
vervoer voor mensen met een beperking voor de
fiets,
•
vervoer voor wie zich geen auto kan of wil
veroorloven.
Het is tijd voor discussie over de inrichting van het OV na
Coronatijd- nu al in de overgangssituatie.
Laten we die discussie voeren in de wijk, met ROVER en de
OV-ambassadeurs, met politieke partijen en direct met de uitvoerders van het
OV.’
Hierna volgt de letterlijke tekst van de notitie, die
hopelijk weer tot hernieuwde goede actie kan leiden.
Op 27 februari j.l. was er nog overleg met diverse
instanties over het openbaar vervoer in het Soesterkwartier. Toen is er van gedachten gewisseld over de
mogelijkheden van een nieuw vervoersplan in de wijk . Dit proces is helaas nu
weer stilgelegd. (Foto:Wijkmuseum Soesterkwartier)
Openbare Notitie juni
2020 over het Openbaar Vervoer van het Comité De bus komt zo
De Coronamaatregelen hebben grote invloed op de inrichting
van het OV. De busvervoerders moeten nu de 1,5 m afstand mogelijk maken en
bewaken tussen de passagiers onderling en met de chauffeur. Daarbij komt dat
het ongewis is, hoe lang dit gaat duren.
Maar ook voor de langere termijn worden er door Gedeputeerde
Staten en de gemeentelijke overheid plannen gemaakt voor het OV en is er
overleg met vervoerders. De prioriteit ligt nu bij de gezondheid van reizigers
en chauffeurs en de noodzaak om mensen te vervoeren, die op locatie hun werk moeten doen. Bij voorbeeld in de zorg,
in de bevoorrading; voor werkers die daar niet lopend, per fiets of met eigen
auto konden komen.
Nu de lockdown wat versoepelt, mag het OV, dus ook de
Syntusbus, worden gebruikt door scholieren en studenten en mensen, die niet
permanent thuis kunnen werken, Maar er zijn nog veel meer reizigers, voor wie
goed OV heel belangrijk is.
Drie maanden Corona hebben voor de trein en bussen vooral
opgeleverd dat ze zwaar onderbezet waren; er was veel meer leegte dan de 1,5 m
afstand. De lange Syntus-bussen reden meestentijds leeg of met 1 of 2 personen
door het Soesterkwartier. Dat is op termijn maatschappelijk onhoudbaar. De
treinen zijn intussen terug bij de oorspronkelijke dienstregeling, met de
verplichting om in het OV mondkapjes te dragen. Er wordt meer drukte verwacht
als scholieren weer met trein of bus naar de middelbare school gaan.
Als de bevolking nu wel van huis mag, maar drukte moet
vermijden, waar blijven dan mensen zonder auto? Wordt hun actieradius permanent
beperkt tot 20 km van huis? Of zijn de
bus, tram of trein ook bedoeld voor hen, voor situaties waarin de buren hun
auto pakken en hen wordt afgeraden om mee te rijden? Hoe gaan we zonder auto èn
zonder trein en bus met vakantie?
Wat wil onze (provinciale/ stedelijke) overheid met het
ontmoedigen van autobezit, vanwege de autoluwe binnenstad, schone lucht,
duurzaamheid, zonder het alternatief te bieden van makkelijk openbaar vervoer?
In de afgelopen tijd zijn veel fietsen aangekocht, voor
woon-werkverkeer, maar ook om te recreëren. Prachtig! Hoeveel auto's zijn er
weggedaan?