Grimlach 8 Duitsers komen kijken hoe wij stilstaan

door Arjeh Kalmann

Ik lees in de digitale nieuwsbrief van Amersfoort Business dat onze stad er goed opstaat in het zuiden van Duitsland. Binnenkort komt namelijk een delegatie van zakenmensen uit de regio Regensburg Amersfoort met een bezoek vereren.

Zo’n bericht vervult de ware Keistedeling natuurlijk met grote trots. Jeetje, die Zuidduitsers komen helemaal hierheen om iets van ons op te steken! Zouden ze komen bestuderen hoe voortvarend wij hier ter stede de behoefte aan coffeeshops aanpakken? Hoe efficiënt en creatief onze bestuurders leegstaande cultuurgebouwen vullen? Of komen ze misschien naar die prachtige glijbaan in ons nieuwe zwembad kijken die nog geen enkele slijtageplek heeft, omdat er nog geen enkel kind vanaf heeft mogen glijden?

Nee, de Beierse zakenlui komen naar Amersfoort, omdat ze willen leren over onze oplossingen met betrekking tot – ik citeer – ‘Urban Mobility’.

Ik weet niet precies wat Urban Mobility is. Het zal wel niet urbane beweeglijkheid zijn, maar iets in de geest van de doorstroming van het verkeer in onze stad. We weten dat die doorstroming over enkele jaren enóóóórm verbeterd wordt door de aanleg van de westtangent door het bosgebied Birkhoven, maar die weg die minstens drie minuten tijdwinst gaat opleveren, ligt er nog niet, dus daar zullen de Duitsers wel niet voor komen, toch?

Zouden ze de doorstroming op onze ringwegen komen bestuderen?

Dan voorspel ik dat ze gierend van het lachen dan wel knarsentandend van woede huiswaarts keren. Want Amersfoort heeft zo’n beetje het slechtste verkeerslichtensysteem van heel Nederland. In Amersfoort wordt het begrip ‘stoplicht’ nog steeds heel letterlijk genomen. Als je met de auto via de ringwegen van pakweg de Hogeweg naar de Amsterdamseweg rijdt, kan het zijn dat je op elk kruispunt, dus een keer of acht, rood licht krijgt en dus moet stoppen en daarna weer moet optrekken, met alle damp uitstotende gevolgen van dien. Of je hard rijdt of zacht, dat maakt niet uit: precies als jij aankomt, spring het licht op rood. Idem dito op de Amsterdamseweg. Overal: stop! En als je op het gas trapt omdat in de verte een licht op groen staat, krijg je prompt een bekeuring thuisgestuurd voor te hard rijden.

Ik vermoed dat de gemeentelijke verkeersafdeling in onze stad geleid wordt door een misantroop die ooit in zijn leven een gigantische hekel heeft gekregen aan auto’s en wier enige levensvreugde bestaat uit het monitoren van al die schuimbekkende automobilisten.

Laat die Duitsers alsjeblieft naar Amsterdam gaan. Daar rijd je bijvoorbeeld op het kilometers lange traject van het Amstelstation naar het Waterlooplein in één keer in een heerlijke groene golf met een snelheid van 50 kilometer per uur lekker door. Als dat geen urban mobility is dan weet ik het niet meer. Trouwens, elke stad, elk dorp heeft tegenwoordige van die slimme systemen waardoor auto’s niet om de haverklap hoeven te stoppen. Elke stad, elk dorp, behalve Amersfoort. En juist hier komen die Beiers kijken.

Ik vermoed dat ze de voor hun gastheren bestemde relatiegeschenken – bier, Bockwurst, leren broeken, jagershoedjes – onuitgepakt weer mee terugnemen.

opmerkingen

  • nog geen opmerkingen